Σκηνοθεσία: Μενέλαος Καραμαγγιώλης
Σενάριο: Μενέλαος Καραμαγγιώλης, Νικόλας Πανουτσόπουλος
Πρωταγωνιστούν: Ulban Ukaj, Κόρα Καρβούνη, Στεφανία Γουλιώτη, Μηνάς Χατζησάββας, Ιερώνυμος Καλετσάνος
Ακολουθεί copy/paste η περίληψη της υπόθεσης από το επίσημο site του Φεστιβάλ:
Έχοντας γνωρίσει την ανθρώπινη σκληρότητα στο μέγιστο βαθμό από την
πρώτη μέρα της ζωής του, ο Jace ξεκινά –ολομόναχος και ορφανός για
δεύτερη φορά στα επτά του χρόνια– έναν άνισο αγώνα επιβίωσης. Σ’ έναν
κόσμο όπου η ανθρώπινη εκμετάλλευση κυριαρχεί, αναγκάζεται να περάσει
από τη ζωή στα φανάρια, στην κόλαση του αναμορφωτήριου κι από εκεί στον
θαμπό κόσμο της διαφθοράς, της πορνείας και των ναρκωτικών. Βλέποντας
κάθε ελπίδα για διέξοδο συνεχώς να διαψεύδεται, συνεχίζει να πολεμά,
κρατώντας καλά κρυμμένες μέσα του τις «ουλές» από τις προσωπικές του
απώλειες.
(copy/paste off, εδώ ξεκινάω εγώ)
To "J.A.C.E." είναι η πιο πολυδιαφημισμένη ελληνική ταινία
του φετινού Φεστιβάλ. Με μια πολύ καλή αφίσα, ένα χορταστικό τρέιλερ με
γρήγορους ρυθμούς, συμπαραγωγή Ελλάδας, Τουρκίας, F.Y.R.O.M., Πορτογαλίας και
Ολλανδίας και και τη συμμετοχή της ταινίας στο Φεστιβάλ του Τόκιο, οι
προσδοκίες ήταν μεγάλες για μια ταινία που παρουσιαζόταν ως ένα κράμα δράσης
και δράματος, μια εντυπωσιακή παραγωγή για τα ελληνικά δεδομένα, κάτι εντελώς
φρέσκο για το ελληνικό σινεμά.
Συζητώντας για την ταινία μετά το τέλος της προβολής της, έπιασα τον εαυτό
μου να λέει πολλές φορές της φράση "έλα μωρέ, για ελληνική ταινία ήταν μια
χαρά". Νομίζω ότι μας έχουν περάσει αυτή τη νοοτροπία στην Ελλάδα, η φράση
αυτή δίνει και παίρνει για το ελληνικό σινεμά. Ενώ και εγώ στην αρχή έδινα
πάντα ελαφρυντικά στις ελληνικές παραγωγές μόνο και μόνο λόγω της καταγωγής
τους, τελικά κατέληξα στο ότι δεν είναι τόσο απλά τα πράγματα. Δηλαδή γιατί θα πρέπει
να είμαι ελαστικός με τα προβλήματα και τα λάθη μιας ελληνικής ταινίας όταν σε
άλλες περιπτώσεις θα έκραζα ασύστολα; Και στην τελική, άμα ήμουν Γάλλος ή
Ισπανός θα βαθμολογούσα με επιείκεια μια ελληνική ταινία σεβόμενος τις
δυσκολίες της κινηματογραφικής βιομηχανίας της χώρας της; Όχι. Γιατί λοιπόν να
το κάνω τώρα;
Το μεγάλο πρόβλημα του "J.A.C.E." όπως και πολλών άλλων
ελληνικών παραγωγών είναι ότι έχουν πολύ μεγάλες φιλοδοξίες. Με ένα τεράστιο
καστ και ένα σενάριο που προσπαθεί να χωρέσει μέσα χίλια μύρια θέματα (από την
παιδική εκμετάλλευση, την πορνεία και το εμπόριο ανθρωπίνων οργάνων, μέχρι την
διαφθορά της αστυνομίας, την αιμομιξία και τον τρανσεξουαλισμό - αμφιβάλλω αν
υπάρχει αυτή η λέξη), ενώ ξεκινάει με πολύ γερά θεμέλια στη συνέχεια γίνεται
λίγο αχταρμάς. Όλα και όλα, η ταινία δεν είναι άσχημη, είναι απλά λίγο χαοτική.
Πέραν του ότι προσπαθεί να χωρέσει σε ένα δυομισάωρο (ξεκάθαρα υπερβολική
διάρκεια) ένα εκατομμύριο διαφορετικά plots, σε σημεία είναι αχρείαστα
προκλητική και σοκαριστική και ξεφεύγει κάπως από την ελληνική πραγματικότητα
(στην τελική, πόσες τραβεστί να αντέξει πια αυτή η ριμάδα η ελληνική
κινηματογραφική βιομηχανία, που μου την έχουν δει όλοι Αλμοδοβάρ!). Παρ' όλα
αυτά έχει ορισμένα πολύ θετικά στοιχεία: έχει ανατροπές, έντονες δραματικές
σκηνές και πολύ καλή μουσική. Πλαισιώνεται από ένα πολύ μεγάλο καστ με καλές (Κόρα
Καρβούνη, Ιερώνυμος Καλετσάνος, Alban Ukaj), αδιάφορες (Στεφανία
Γουλιώτη, Diogo Infante, Ακύλλας Καραζήσης) και κακές ερμηνείες (Αργύρης
Ξάφης, Σόμα Μπαντέκας) και μερικές μικρές εμφανίσεις τύπου cameo από τον Χρήστο
Λούλη, την μαϊντανάρα Πάνο Μουζουράκη και την Λυδία του MTV
(!!!) σε ρόλο παρουσιάστριας τηλεοπτικού δελτίου (αστείο). Επίσης να επισημάνω
ότι είναι η πρώτη ελληνική παραγωγή μετά τα ένδοξα "Πολίτικη Κουζίνα"
και "Νύφες" που έχουν τόσο πλούσιο καστ (αν και όχι τόσο καλό) και τόσο
καλή παραγωγή (αν και ο ήχος της είναι εκνευριστικά "τηλεοπτικός"). Α
και οι σκηνές με τους ελέφαντες ήταν απλά υπέροχες!
Χαοτικό αλλά και καθηλωτικό, το "J.A.C.E." είναι μια ταινία
που προσπαθεί πολύ αλλά καταφέρνει λιγότερα απ' ότι ευελπιστούσε. Συγγνώμη,
αλλά θα χρειαστεί κάτι παραπάνω από αυτό για να με πείσει ότι η ελληνική
βιομηχανία βρίσκεται σε άνθηση (όπως υποστήριξε και ο κ. Εϊπίδης, διευθυντής
του Φεστιβάλ, πριν την προβολή της ταινίας) και ότι ο Λάνθιμος δεν ήταν η
μοναδική και φαεινή εξαίρεση. Και αυτό γιατί κατάφερε να γυρίσει μια ταινία
ριζοσπαστική όχι μόνο για τα ελληνικά αλλά και για τα διεθνή δεδομένα. Γιατί στην
τελική εκεί είναι και η μαγκιά φίλε μου, και ας καταλήξεις στην τελική να
επαναλαμβάνεσαι (σπόντα), τουλάχιστον θα έχεις μια υποψηφιότητα για Όσκαρ και καμιά δεκαριά βραβεία σε διεθνή φεστιβάλ για
να βουλώσεις το στόμα όσων σου την πουν.
5/10
Πόοοοοοοοοοοοοοοοσο συμφωνώ!! Στο μυαλό μου είσαι;;
ΑπάντησηΔιαγραφήΠόσα θέματα να χωρέσουν σε αυτό το σενάριο. Μ' αρέσει που μετά την προβολή δέχτηκε συγχαρητήρια για το πρωτότυπο σενάριο. Δεν λέω ωραία ιδέα αλλά συγκρατήσου και λίγο, κάνε ένα φοκους στην φαντασία. ¨Όλα τα κακα του κόσμου μαζεμένα. Μετά πως να ανπτυχθούν οι 365832 χαρακτήρες;; Μπράβο του πάντως που όλα αυτά τα εβαλε τουλαχιστον σε μια σειρά. Δεν βαρέθηκα αλλά σίγουρα με κούρασε...
Ε μα πραγματικά, τόσα δεινά ούτε ο Παπακαλιάτης! Αλλά όντως είχε ορισμένα σημεία που ήταν πολύ όμορφα, δεν της κρατάω πολύ κακία!
ΑπάντησηΔιαγραφή