Η αφορμή γι'αυτό εδώ το κείμενο ήταν όλο το σήριαλ που ζήσαμε αυτή την εβδομάδα με τη Village και το Newsbomb. Για όσους δεν έχετε παρακολουθήσει το στόρι, εδώ μπείτε για να διαβάσετε την απίστευτη αυτή ιστορία αγάπης, ομόνοιας και συμφιλίωσης. Αυτό εδώ το κείμενο δεν γράφτηκε για να κάνει επανάσταση. Γράφτηκε για να σατιρίσει τα κλισέ περί ομοφυλοφιλίας, να απενοχοποιήσει θέματα που πολλοί ακόμα θεωρούν ταμπού, να τονίσει ιστορικά κομμάτια, να μάθουν οι νέοι τι σημαίνει "queer" και να θυμηθούν οι παλιοί την Ολίβια Νιούτον Τζον, αν και στις καρδιές μας δεν πρέπει να ξεχάστηκε ποτέ αυτό το κορίτσι.
Τα επαναστατικά: Είναι τα κομμάτια που θα παίξουν όταν γίνει η πορεία έξω από τα Village. Είναι αυτά που θα ηχούν όταν σηκωθεί το πολύχρωμο λάβαρο, άσματα ηρωϊκά και όχι τόσο πένθιμα, για την ελεύθερη έκφραση της σεξουαλικότητας, την οποία στην Ελλάδα τελικά δεν αντιλαμβανόμαστε όπως πρέπει.
Παρ' όλο που οι στίχοι αναφέρονται γενικά στο φλερτ και το πώς πρέπει να είσαι ο εαυτός σου σε μια σχέση, να μη συμβιβάζεσαι κτλ, το κομμάτι πήρε άλλη σημασία στην εποχή του, τότε που η Μαντόνα ανοιχτά αγκάλιασε τους ομοφυλόφιλους και αγωνίστηκε κατά του AIDS. Και μόνο για τη σκηνή στο βιντεοκλίπ που οι εργάτες κάνουν κάμψεις μες στη βροχή, πρέπει να προβάλλεται στις οθόνες των Village πριν κάθε ταινία για παραδειγματισμό.
Η ξεπατικωσιά του Express Yourself, το reductive αυτό κομμάτι, έγινε ο ύμνος της νέας γενιάς των ιδιαίτερων αγοριών που δεν γαλουχήθηκαν με Μαντόνα αλλά βρήκαν στις προσθετικές γωνίες της Γκάγκα το πρότυπο της απελευθέρωσης. Βάλε και το βαρύ προμόσιον που εστίαζε στην αποδοχή της διαφορετικότητας και έχεις ένα προσεκτικά κατασκευασμένο gay anthem που, καλώς ή κακώς, πέτυχε το σκοπό του.
Ενώ το ορίτζιναλ κομμάτι είναι αργό σαν εμβατήριο, κυριολεκτικά άσμα queerωικό και πένθιμο, η εκδοχή που κυκλοφόρησε σαν σινγκλ έχει europop στοιχεία που θυμίζουν Pet Shop Boys, ίσως για να δένουν καλύτερα με το μήνυμα του κομματιού. Μπορεί να μην είναι catchy, ούτε να ακούγεται στα μεγάλα gay bars, αλλά οι στίχοι είναι ασυνήθιστα ωμοί και σκληροί, με μόνη εξαίρεση το πολύ συμφιλιωτικό ρεφρέν που πάει κάπως "Homophobia, the worst disease, love who you want to love and let them be free".
O Nile Rodgers έγραψε το άσμα για την Ross, αφού είδε 3 drag queens ντυμένες σαν αυτή στο GG Barnum Room, μια από τις underground ντισκοτέκ της Νέας Υόρκης. Μέχρι σήμερα παραμένει από τα πιο fierce κομμάτια για ένα ευαίσθητο θέμα όπως το coming out, το οποίο το απενοχοποιεί σε τέτοιο βαθμό, σαν να λέει "πάρε αγορίνα μου το πούπουλο και τριψ'το στη μούρη του αντιπαθητικού γείτονα".
Το άσμα. Είναι το πιο διαδεδομένο "queer κομμάτι" του κόσμου ολάκερου, αυτό που θα παίξει σε κάποιο πάρτι και θα καταριέσαι που άφησες το μποά σπίτι γιατί "πού να το κουβαλάω μωρέ". Τα είπαμε και εδώ (κάντε λίγο scroll down), ο στίχος - κλειδί είναι το "No, now go!" με τίναγμα κεφαλιού αλά Ραφαέλα Καρά, που εκφράζει όλα τα στρώματα από σταρούμπες drag queens μέχρι νοικοκυρούλες - ταπεινά χαμομηλάκια. Μιλάμε για αβάσταχτη fierceness.
Τα coming of age: Ή αλλιώς, τα κομμάτια της ενηλικίωσης. Αυτά που μιλάνε για αγόρια που μεγαλώνουν μόνα τους, σε μικρές πόλεις, με καταπιεστικούς γονείς ή/ και έρχονται σε επαφή για πρώτη φορά με τη σεξουαλικότητά τους. Το ίδιο ισχύει και για τα κορίτσια βέβαια, αλλά γενικά τα κορίτσια δεν είναι λεβεντοτραγουδισμένα, έχουν ριχτεί λίγο.
Και οι τρεις Bronski Beat ήταν ανοιχτά γκέι, πράγμα που έβγαινε στα κομμάτια τους. Το "Smalltown Boy" είναι η μεγαλύτερή τους επιτυχία. Χοντρικά, περιγράφει τη δύσκολη ζωή ενός "διαφορετικού" αγοριού της Βρετανικής επαρχίας, το οποίο και προτρέπουν να τρέξει μακριά από το σπίτι του, κάτι που θα έπρεπε να έχουν κάνει πολλοί Έλληνες ομοφυλόφιλοι για να μην υπάρχουν ατάκες όπως "ε, ξέρεις, είμαι παντρεμένος και απαιτώ εχεμύθεια".
Παρ' όλο που ο Morrissey προσπαθεί να θολώσει εδώ και χρόνια τα νερά λέγοντας ότι "δεν υπάρχει ιστορία στο κομμάτι, είναι ένα μάτσο αράδες που έγραψα", το κομμάτι μιλάει ξεκάθαρα για ένα αγόρι που ενώ έκανε βόλτα με το ποδήλατό του, ο "charming man" τον πείθει να μπει στο αμάξι του και να τον ακολουθήσει. Υπάρχουν πολλές θεωρίες για το τι αντιπροσωπεύει το ποδήλατο, τα λιβάδεια, το αυτοκίνητο, ο οδηγός, αλλά το στόρι της αποπλάνησης είναι τόσο απλό, που να παρομοιάζεις το ποδήλατο με την αμφισεξουαλικότητα, γιατί έχει δυο ρόδες, είναι κομματάκι τραβηγμένο.
Στα πλαίσια της σεξουαλικής απελευθέρωσης που προωθούσε με ζήλο η Μαντόνα το 1992, έγραψε και το κομμάτι αυτό. Πραγματεύεται το φόβο ενός αγοριού που ανακαλύπτει ότι τα γούστα του είναι λίγο διαφορετικά και καταλήγει στο ότι η αγάπη φύλο δεν γνωρίζει. Πολύ υποτιμημένο κομμάτι, οι Αμερικάνοι δεν εκτίμησαν τότε τη βρώμικη ντίσκο του Shep Pettibone, ούτε τη Μαντόνα χωρίς φρύδια, όπως εμφανιζόταν στο βιντεοκλίπ. Οι αυτοαναφορές είχαν αρχίσει από τότε, όταν στο κλείσιμο πρόσθεσε κάτι στιχάκια από το "Vogue".
Η Καίτη έγινε πρώτο όνομα στις μαρκίζες τότε που παραδέχτηκε ότι φίλησε κορίτσι και της άρεσε. Το τραγούδι - ωδή στα στιγμιαία λάθη, δεν είναι τόσο για την ανακάλυψη της σεξουαλικότητας, όσο για την απενοχοποίηση του δοκιμάζειν πάνω στο τσακίρ κέφι. Γιατί, εδώ που τα λέμε, δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος να πειραματιστείς από μερικά μεθυσμένα φιλάκια με κάποιον του ιδίου φύλου. Η διασκευή "I Kissed A Boy" ήταν φυσικά αναπόφευκτη.
Το κομμάτι δεν μιλάει για εσωτερικές πάλες και δυσκολίες ενηλικίωσης, αλλά έχει το πολύ απλό θέμα του "αγόρι ερωτεύεται τραβεστί". Αυτό που ακούγεται σαν ανέκδοτο, παρουσιάζεται με τον πιο γλυκό και ρομαντικό τρόπο, μέσα από στίχους "..the only boy I'd ever shag is Andrew in drag", "..a shame he's not a fag". Bonus τα σχόλια κάτω από το βίντεο που δίνουν συμβουλές πώς να δέσετε σωστά το στήθος σας.
Tα εσωστρεφή: Κομμάτια που δείχνουν εσωτερική πάλη, με τα οποία σπαράζουν ευαίσθητα αγόρια που τράβηξαν πολλά στη ζωή τους. Οι αιτίες για σπαραγμό βρίσκονται, διάθεση να υπάρχει, π.χ. μπορεί να φταίει η καριόλα η κολλητή που τα παράτησε μια εβδομάδα γιατί βρήκε καινούριο γκομενάκι και έχουν ήδη αρχίσει sms - φωτιά "πάλι σε μένα θα γυρίσεις μωρή και το ξέρεις".
Μπορεί να μην υπάρχουν πουθενά άμεσες αναφορές στην gay κουλτούρα, αλλά λίγο η Τζούντι Γκάρλαντ, λίγο το "The Wizard of Oz", λίγο οι στίχοι που μιλάνε για ένα τόπο μακρινό πάνω από το ουράνιο τόξο όπου "the dreams that you dare to dream come true", το κομμάτι έγινε ορόσημο. Η Τζούντι Γκάρλαντ, μάλιστα, υπήρξε από τα πρώτα gay icons, και ο ρόλος της ως Ντόροθι στο "The Wizard of Oz" η απαρχή της φράσης "friend of Dorothy", την οποία χρησιμοποιούσαν οι Αμερικάνοι για να πουν ότι κάποιος είναι γκέι.
O Anthony από την αρχή του τραγουδιού ξεκαθαρίζει το σκοπό της ζωής του, που είναι να γίνει μία όμορφη γυναίκα. Και ενώ περιγράφει το πόσο θέλει να γίνει ένα μπριόζικο κορίτσι, καταλήγει "for today I am a boy", σε ένα θρήνο για όλα τα αγόρια που θεωρούν ότι εγκλωβίζονται στο αντρικό τους σώμα. O Anthony επιλέγει την πονεμένη οδό για να εκφράσει τα συναισθήματά του, όπως και σε όλα τα κομμάτια του, ενώ εν προκειμένω, υπάρχει και η άποψη της Raja:
Η slutty X-Tina του 2004, μετά το "Dirrty" επέλεξε να προωθήσει αυτή τη μπαλάντα για το πώς ο καθένας είναι όμορφος με τον τρόπο του, μιλώντας μεν γενικά για την αποδοχή του εαυτού σου, αλλά βάζοντας συγκεκριμένα δυο αγόρια να φιλιούνται στο βίντεο. Τόλμησε να δείξει αυτό που στην Ελλάδα ακόμα κόβεται από το ΕΣΡ, κέρδισε ειδικό βραβείο από την GLAAD (Gay & Lesbian Alliance Against Defamation) και ο Βρετανικός οργανισμός "Stonewall" το ανακύρηξε πιο εμψυχωτικό κομμάτι για την περασμένη δεκαετία.
Μπορεί να μιλάει γενικά για καταπίεση, αλλά η περσόνα του Φρέντι Μέρκιουρι και η απόφασή του να ντυθεί νοικοκυρά με κοντό μαύρο καρεδάκι στο βιντεοκλίπ. Αυτή η αμφίεση γιουχαϊστηκε όσο καμία άλλη στα live του, με αποτέλεσμα να την αραιώσει σιγά σιγά. Ο ίδιος βέβαια, μια από τις πιο διάσημες γκέι φιγούρες της μουσικής, σπάνια σχολίαζε τις προτιμήσεις του και προτιμούσε να περιορίζει τη fabulousness επί σκηνής. Διατηρούσε χρόνια σχέση με τον Jim Hutton με τον οποίο είναι τρομακτικά ίδιοι.
Eίναι σπάνιο να ακούς ένα τραγούδι αγάπης από άντρα σε άντρα, που να μην μοιάζει στιχουργικά με το "Housewife". Το κομμάτι του Jamie Mc Dermott είναι όμορφο σαν ποιήμα και σ'αυτό κατατρέχεις όταν είσαι ερωτευμένος και έχουν τελειώσει τα άπαντα της Σελίν και της Μπάρμπρα.
Tα camp: Αυτά είναι της αποθέωσης. Κομμάτια με τα οποία ήρθε σε επαφή κάθε νεαρός που μυήθηκε στην γκέι κουλτούρα από κάποιον μεγαλύτερο και πιο περπατημένο φίλο του, κομμάτια που έβγαλαν την inner queen από μέσα του και αυτή από τότε στρογγυλοκάθησε στο είναι του σαν στέμμα στο κεφάλι μιας Σταρ Ελλάς.
Μου σηκώνεται η τρίχα κάθε φορά που ακούω το "Vous n'etes jamais seuls..." (= "δεν είστε ποτέ μόνοι") από την πρωθιέρεια του camp, Kylie. To 4o σινγκλ από το "Light Years", το δίσκο με τον οποίο έκανε το comeback της τη νέα χιλιετία, είναι μια ωδή στην απελευθέρωση, ένα έπος που η δισκογραφική της προσπάθησε να θάψει προωθώντας το "Please Stay" στην Αμερική. Όχι αγάπη μου όμως, η Κάιλι φόρεσε το ημίψηλο και το ηχογράφησε σε Γαλλικά, Γερμανικά, Ισπανικά και Ιαπωνικά για να πιάσει τον παλμό του υπόλοιπου κόσμου.
O λυπητερός αμανές με τον οποίο ξεκινάει η Σερ το "Strong Enough" μετατρέπεται σε ένα club banger, όπως ήταν τα club bangers το 1999. Άλλη μια φορά που ένα τραγούδι χωρισμού γίνεται gay anthem, αυτή τη φορά όμως φταίει η καλλιτέχνις - πρέσβειρα του κιτς, η οποία και νταλίκα να οδηγήσει την μετατρέπει σε camp αντικείμενο λατρείας. Το κομμάτι πάτησε πάνω στο θαυμασμό που λαμβάνουν οι δυνατές και ανεξάρτητες γυναίκες από την κοινότητα, γι'αυτό και είχε τέτοια θερμή αποδοχή, παρά το τρομακτικό βιντεοκλίπ στο οποίο η Σερ εμφανιζόταν σε όλα τα ΜΜΕ (σκέψου να σερφάρεις ανέμελος και ξαφνικά να έβγαινε μπροστά σου η γριά να τραγουδάει και να μην φεύγει με Ctrl+Alt+Del)
Δεν ήξερα τι να διαλέξω από τους Village People, καθώς το γκρουπ και όλα τα κομμάτια τους έχουν φτιαχτεί για να είναι camp. Ο μπάτσος, ο ηλεκτρολόγος, ο Ινδιάνος, ο καουμπόι, ο στρατιωτικός, όλα τα Αμερικάνικα γκέι στερεότυπα επιστρατεύτηκαν για τη δημιουργία του συγκροτήματος, το οποίο κατέθεσε ψυχούλα στα "Macho Man" και "In The Navy". Το "YMCA" εικάζεται ότι αναφέρεται στο ψωνιστήρι που γινόταν στη Χριστιανική Αδερφότητα Νέων (για τους Σαλονικιούς η αντίστοιχη ΧΑΝΘ).
Ναι, το είπαν οι Village People πρώτα, αλλά το κομμάτι βρωμάει Pet Shop Boys. Πρώτη φορά το διασκεύασαν live σε μια συναυλία κατά του AIDS και μετά αποφάσησαν να το ηχογραφήσουν, με τη συμμετοχή χορωδίας του Broadway. Η εκτέλεση ήταν πολύ καλύτερη από την original τόσο σε παραγωγή, όσο και σε φωνητικά, η αντρική χορωδία του δίνει extra campness και πολλοί φίλαθλοι του Παναθηναϊκού δεν θα μάθουν ποτέ πόσο γκέι είναι στην πραγματικότητα το "Οεεε Τριφυλλάρα μου".
Φυσικά και έπαιξε στο Glee, όπου και το έμαθε η νεολαία και έχασε τα λόγια της με το πόσο fabulous κομμάτι είναι. Αντιπροσωπεύει τα μιούζικαλ, αυτή την γκέι λατρεία και όλα μυρίζουν camp στο κομμάτι αυτό: η μυτόνγκα της Στρέιζαντ, ίσως η πιο ατίθαση μύτη της showbiz, το μιούζικαλ "Funny Girl", το "parade" του στίχου που θεωρείται αναφορά στις γκέι παρελάσεις. Και ναι, η κοινότητα είναι λίγο υπερβολική σ'αυτά, λίγο θέλει και αναφωνεί "α, για μας λέει, ας το αποθεώσουμε".
Τα ερωτικά: Είναι τα τραγούδια της αποπλάνησης, αυτά που ο θυμόσοφος queer λαός έχει βάλει στη φαρέτρα όταν θα μπανίσει το γκομενάκι στο dark room και μετά θα ρίξει την παραγγελιά στον dj για να δει ότι εκτός από ωραίους κοιλιακούς έχει και μουσικό γούστο.
Πλέον κλίνει προς το camp, αλλά το Physical στα χρόνια του ήταν τόσο σέξι που απαγορεύτηκε από το MTV. To επικό βίντεο με τους χοντρούληδες που μέχρι να λουστεί η Ολίβια έχουν γίνει τουμπανέιρος φταίει κατά πολύ για την gayness του κομματιού, το οποίο επανήλθε πρόσφατα στο προσκήνιο με τη διασκευή του στο "Glee".
Αγόρι με τουπέ άντρακλα βαρύ την πέφτει σε αγόρι που λικνίζει το κορμί του στα dancefloors. Δεν ξέρω παιδιά, αυτή η κλισαδούρα "είμαι πολύ στρέητ αλλά σε ερωτεύτηκα" είναι πολύ σαγηνευτική, πιστεύω θα μπορούσαν να γυριστούν πολλές δακρύβρεχτες ταινίες και ακόμα περισσότερες συγκινητικές τσόντες πάνω της.
H LGBT κοινότητα δεν θα μπορούσε να βρει καλύτερο εκπρόσωπο για το "Β" κομμάτι από την Peaches. Με τον λακωνικό στίχο "I, you, she together, come on baby, let's go" τους καλεί όλους στο κρεβάτι της και δεν κάνει διακρίσεις γιατί είναι βολικός άνθρωπος και προσαρμόζεται στις καταστάσεις.
Λίγο μετά τη σύλληψή του για σεξ σε δημόσιες τουαλέτες με τον αγαπητικό του και τα πρωτοσέλιδα για τη σεξουαλικότητά του, ο George Michael κυκλοφορεί το "Outside", ένα κομμάτι που επικροτεί τον δημόσιο έρωτα, βάζοντας τα πράγματα στη λογική τους σειρά: το κάναμε στην κουζίνα, στο σαλόνι, στο μπάνιο, άρα τι έμεινε;
Άλλη μια περίπτωση όπου το τραγούδι είναι απλά ένα μέσο για να δοξάσουμε την καλλιτέχνη. Παρά τον campy as hell, βγαλμένο από τη ζωούλα στίχο "Give a bit of mmmm to me" -διότι όλοι θέλουμε λίγο μμμμ πού και πού- όλα τα φώτα συγκεντρώνονται στην περσόνα της Αμάντα Ληρ. Το μοντέλο - φιλενάδα του Σαλβαντόρ Νταλί ποτέ δεν έκανε τεράστια επιτυχία αλλά οι φήμες που την ήθελαν πρώην αγόρι και ο Νταλί της χάρισαν ένα σκαλί στο βάρθρο με τα gay icons.
Τι ωραία τραγούδια. Να χαίρεσαι να είσαι αδερφή ρε παιδί μου για να μπορείς να τα ακούς.
ΑπάντησηΔιαγραφή